8 Eylül 2010 Çarşamba

istanbul sahnelerinde son 30 yılın en iyi 30 tiyatro prodüksiyonu


uyku tutmayan bir gece, bir de aklıma takılınca "nefesimi kesen, beni heyecandan uçuran oyunlar hangileriydi?" diye, uyku iyice kaçtı, bunu fırsat bilip hafızamın derinliklerine gömüldüm.
aşağıdaki listeyi seçerken yıllardır tuttuğum kayıtları önüme almış değilim; aşağıdakiler aklıma ilk gelenler, yani aklımın ve gönlümün unutmamış oldukları; hafızama kazınmış olanlar.

öteden beridir herhangi bir sanat eserine salt akıl ve mantık yürüterek bakmaktan, yorumlamaktan, çözümlemekten yana değilimdir; değil mi ki sanat ona bakanın içinde iyi kötü, acı tatlı duygular uyandırmaya yöneliktir, ben de akıl ve mantığımı bir kenara bırakmadan; içgüdülerimle, duygularımla ve kalbimle yaklaşmaya çalışıyorum izlediğim sanat eserlerine.
aşağıdaki listede; yıllar boyu nefesimi kesen; karanlıkta koltuğumda otururken beni neşe, huşu ya da hüzünden gizli gizli ağlattığı gibi, gözümden yaş getirtecek, karnımı kasıltacak kadar güldüren, hatırladıkça içimi hoplatan, keşke dönüp tekrar tekrar izleyebilsem dediğim, çoğunu da zamanında defalarca izlemiş olduğum oyunlar var.

listeyi çıkardıktan sonra kayıtlarıma bakmadım değil; nasıl unutmuş olduğuma şaşırarak 1-2 oyunu da ekledim zaten.
hepsini, birbirinden çok sevdiğim için sıralama yapmadım; herhangi birine haksızlık etmeyi gönlüm elvermedi.
kaç tane olduğunu merak edip sayınca bir de ne göreyim tam 30 prodüksiyon olmuş. önceden planlamadan hoş bir tesadüf gerçekleşti: "son 30 yılın 30 oyunu"

bilinçli olarak sanat olaylarını takip ettiğim 30 yıldır istanbul sahnelerinde seyrettiğim diğer yüzlerce oyunun yanısıra; hayatımı yaşanılır kılan, anlam katan, beni çoğaltan, yaşama keyfi veren bu olağanüstü, daha doğrusu "crème de la crème" prodüksiyonlara yönetmeninden oyuncusuna, ışıkçısından figüranına, kısacası emeği geçen herkese teşekkür ederim.


. vanya dayı (istanbul şehir tiyatroları, leonid heifets, 1991)
. kral lear (istanbul şehir tiyatroları, ışıl kasapoğlu, 1989)
. arlechino iki efendinin uşağı (istanbul şehir tiyatroları, ışıl kasapoğlu, 1988)
. biz aşağıda imzası olanlar (istanbul şehir tiyatroları, o. yefremov & a. kalyagin, 1988)
. söz veriyorum (istanbul devlet tiyatrosu, ecder akışık, 1985)
. amadeus (istanbul devlet tiyatrosu, yücel erten, 1985)
. hangisi karısı (dormen tiyatrosu, adrian brine, 1986)
. hisseli harikalar kumpanyası (egemen bostancı, haldun dormen, 1981)
. istanbul'u satıyorum (ortaoyuncular, ferhan şensoy, 1988)
. fayton soruşturması (kumpanya, kerem kurdoğlu, 1993)
. sevdalı bulut (dostlar tiyatrosu, mehmet ulusoy, 1992)
. abelard ve heloise (akbank prodüksiyon tiyatrosu, ışıl kasapoğlu, 1996)
. palto (istanbul şehir tiyatroları, başar sabuncu, 1994)
. süleyman ve öbürsüler (semaverkumpanya, ayşenil şamlıoğlu, 2006)
. huzur (istanbul şehir tiyatroları, kenan ışık, 1997)
. iyi geceler anne (istanbul şehir tiyatroları, arif akkaya, 2007)
. ben anadolu (kent oyuncuları, yücel erten, 1984)
. kahramanlar ve soytarılar (kent oyuncuları, müşfik kenter, 1986)
. gergedanlaşma (stüdyo oyuncuları, şahika tekand, 1996)
. karatavuk (dot, emre koyuncuoğlu, 2008)
. cadılar macbeth'i (istanbul devlet tiyatrosu, müge gürman, 1986)
. oyunun oyunu (istanbul devlet tiyatrosu, chris harris, 1989)
. çılgınlar kulübü (ali poyrazoğlu tiyatrosu, ali poyrazoğlu, 1990)
. yedi kocalı hürmüz (istanbul devlet tiyatrosu, cüneyt gökçer, 1987)
. nazım'a armağan (iksv, genco erkal, 2002)
. şeylerin şekli (yeni kuşak tiyatro, mehmet ergen, 2007)
. uyarca (istanbul devlet tiyatrosu, şakir gürzumar, 2006)
. şeyh bedrettin destanı (tuncel kurtiz, 1993)
. aksak istanbul hikayeleri (ve diğer şeyler tiyatro topluluğu, yeşim özsoy gülan, 2004)
. leonce ile lena (istanbul şehir tiyatroları, yiğit sertdemir, 2008)

1 yorum:

  1. BU AKIL SAGLIGINI BOZUCU GUNLERDE SIZDEN GELEN SERIN MESAJLAR HAYATIN ASLOLAN DEGERLERINI ANIMSATIYOR.
    SAGOLUN

    YanıtlaSil