5 Nisan 2010 Pazartesi

film festivali 29 - izlenim 2: ilk hayal kırıklığı, ilk keşif

joao pedro rodrigues'in "morrer como un homem" (erkek gibi ölmek) adlı filmi tam bir hayalkırıklığı idi. hatta şu kadarını bile söyleyebilirim: eğer biletiniz varsa, satın, değiştirin, kurtulun ondan. benden uyarması!

beş-altı yıl önce yine festivalde seyrettiğim brezilya filmi "madamé sata" müzikleri, görüntüleri, oyunculukları ve güçlü konusuyla hala belleğimden silinmemişken, dili yine portekizce olan ve yine travestilerin dünyasına bakan bir film oldukça cezbetmişti beni.
"erkek gibi ölmek" fena da başlamadı (iki asker kamuflaj için yüzlerini boyadılar, sanki sahneye çıkmaya hazırlanan drag-queen'ler gibi), vaatkardı ancak her geçen dakika hikayenin alehine işledi; neredeyse, uzun zamandır yapmadığım bir şeye, bir filmi yarıda bırakmaya yeltenecektim. bir yandan da, "bu film nasıl bitecek?" diye merak ettiğimden, terk etmedim koltuğumu. neyse ki son sahne, bir fado eşliğinde çekilmiş tek uzun bir plan, her ne kadar filmi kurtarmadıysa da, 133 dakikalık işkenceyi hafifletti.


öte yandan, festivalin ilk haftasonu yeni bir yönetmeni keşfetmemi sağladı.
romanya sineması uzun zamandır gözleri üzerine çekmiş durumda.
if'teki romen filmini ("polis, s.", corneliu porumboiu) kaçırmıştım, sonradan hakkında bayağı övgüler de duydum, hayıflandım. bu sefer riske atmadım ve calin peter netzer'in "medalia de onoare" (şeref madalyası) adlı filmini kaçırmadım.

küçük, yoksul, sıradan insanların traji-komik hikayelerinden biriydi anlatılan; hatta tam aziz nesin'likti.
başkahraman, yan karakterler, tek bir sahnede gözüken tipler, hepsi çok canlı çizilmiş, oynanıyordu. belgeselimsi olmaya çalışmayan, ancak bir belgesel kadar gerçekçiydi. filmde yaşananlar rahatlıkla bizim topraklarda da gerçekleşebileceği için belki de, çok "gerçek", sahici, içten geldi bana film.

"şeref madalyası"nın selanik ve torino'dan bir hayli ödülü var; filmin bütün artıları (erkek oyuncusu, senaryosu) ödüllendirilmiş, ayrıca hem sinema yazarlarından hem de izleyiciden ödüller almış.
festival'de hemen önümüzdeki günlerde iki kere daha oynayacak.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder